Голем е бројот на деца од Украина, кои се принудени да ги напуштат своите домови и да се населат во помирни региони. Тоа значи нова средина, ново училиште нови другари. Поради тоа, потребна им е поддршка за прилагодување.
Во Ужхород ( град во западна Украина, на границата со Словачка и во близина на Унгарија. ), Оксана Јаременко води бесплатна програма на прилагодување во училиште за раселените деца од предучилишна возраст. Овој 2,5-месечен курс им помага на децата на внатрешно раселени лица (ВРЛ) да ги надминат образовните празнини предизвикани од раселувањето, користејќи ангажирачки и индивидуализирани методи за градење доверба и основни вештини за успешен почеток на училиште.
Што е проблемот?
Психолозите нагласуваат дека подготовката за училиште им помага на првачињата да се чувствуваат посигурни во новата средина. Кога детето има практично искуство, тие доживуваат помалку стрес, побрзо се прилагодуваат на училишните активности, полесно комуницираат со возрасните и се поврзуваат со врсниците – сето тоа позитивно влијае на нивната ментална и физичка благосостојба.
Сепак, не секое семејство може да си дозволи да плати за тутори или подготвителни часови. Овој предизвик е особено акутен за семејствата на украинските внатрешно раселени лица (ВРЛ). Откако ќе се преселат – честопати повеќе од еднаш – во нов град или регион, губејќи го вообичаениот ритам на живот, домување и работа, овие раселени семејства честопати се принудени да штедат на секој чекор.
Кое е решението?
Во Ужхород, социјалниот педагог Оксана Јаременко, мигрант од Бахмут, на истокот на Украина, одржува часови за ВРЛ предучилишна возраст. Нејзината експресна обука, заснована на нејзината сопствена методологија, ги опфаќа сите знаења, вештини и способности што му се потребни на првоодделенецот.
Овие подготвителни часови за идните ученици беа организирани од добротворниот фонд SOS Dytyachi Mistechka Украина во регионот Закарпатија. Курсот е бесплатен и трае 2,5 месеци.
Како функционира?
„Нема туѓи деца – ова е мотото на нашата фондација“
Меѓународната добротворна организација SOS Dytyachi Mistechka Украина ја започна својата работа во Ужхород веќе по почетокот на војната во 2022 година.
„Ние работиме низ регионот Закарпатија со тим од специјалисти за социјална работа, психологија, социјална педагогија и корективно образование. Повеќето од членовите на нашиот тим се принудени мигранти од регионите Доњецк, Луганск и Запорожје“, вели Наталија Криворучко, менаџерка. на секторот за социјални услуги за SOS Dytyachi Mistechka Украина во регионот Закарпатија.
Експресниот курс Soon to School стана една од најочекуваните услуги што ги нуди канцеларијата во Ужхород. Оксана Јаременко, по потекло од Бахмут, го живееше целиот свој живот таму – растејќи, се школуваше, основаше семејство и работеше речиси 17 години како наставник во основно училиште. Сепак, сето ова беше нарушено со целосната руска инвазија.
„Стана премногу опасно да останам во мојот град, па јас и ќерка ми заминавме за Днипро. Живеевме со пријателите – три семејства во двособен стан. Мојата ќерка, која дипломираше 11-то одделение, ја пропушти радоста на дипломирањето, церемонијата и добивањето на нејзината диплома лично , ја добивме по пошта, а таа ги полагаше своите испити во засолниште за бомби во странски град. Но, и покрај сето ова, мојата ќерка успеа да влезе во Националниот универзитет во Ужхород. Завршивме во Ужхород – градот не’ избра нас“, ја споделува својата приказна Јаремемнко.
Во тоа време, Јаременко продолжи да предава од далечина во своето училиште во Бахмут и исто така започна да работи со СОС Дитјачи Мистечка Украина.
„Мото на нашата фондација е дека нема туѓи деца. Откако станав ВРЛ, сфатив дека имам можност и ресурси да работам и да ги споделам моите знаења и вештини со децата“, вели таа.
Кога секој час се чувствува како свеченост
Кога надвор е топло, SOS Dytyachi Mistechka Uzhorod организира „процедури за вода“ со играта „Sea Battle“. Фотографија од архивата на организацијата
Како социјален педагог, Јаременко е одговорен за решавање на потребите на семејствата поддржани од фондацијата, вклучително и слободни активности, образование и личен развој.
Нејзините часови не се само едукативни, туку и пријатни. Според Наталија Криворучко, викендите во Центарот станаа вистинска прослава за најмладите учесници. Мастер класите, кои беа внимателно подготвени, им помогнаа на децата да ја развијат својата имагинација, фината моторика и чувството за убавина. Овие сесии секогаш оставаа траен впечаток кај сите вклучени. Децата беа искрено среќни, а родителите беа длабоко благодарни.
Децата создаваат слики од житарки. Фотографија од архивата на организацијата
Јаременко секогаш смислува нови активности за децата. Тие направија ракотворби од зрна и есенски лисја, насликани со сол и кафе, па дури и создадоа шарм за вооружените сили на Украина. Децата изградија бродови, а потоа се забавуваа играјќи вистинска „морска битка“ со нив. По мастер класот за креирање слики од круца, менаџерот на Центарот побара слична сесија за сите вработени.
Наставникот започна и група за брзо читање. По само шест сесии, учениците од основните училишта кои редовно ја посетуваа групата ја подобрија брзината на читање за два до три пати. Овој успех доведе до тоа родителите да побараат едукативен курс за помалите деца, особено за идните ученици.
„Детето е факел што треба да се запали“
Момчињата пополнуваат картички со математички проблеми. Фотографија од архивата на организацијата
Курсот развиен од Јаременко на барање на родителите, започна изминатото лето. Првата група деца започна со настава во јули. Овој експресен курс, кој трае 2,5 месеци, ќе се одвива континуирано, а ќе учествуваат две мини-групи од по шест деца.
„Не е тајна дека е намален квалитеот на образование со учењето на далечина и особено поради окупацијата на територии, воените операции и принудното раселување“, вели Криворучко, менаџер на социјалната сфера. „Нашата цел не е да допреме што е можно повеќе деца, туку да одговориме на специфичните потреби на семејствата на кои им е потребна школска подготовка за нивните деца .
Децата учат да бројат. Фотографија од архивата на организацијата
Малите групи нудат посебна предност. За деца под шест години, опсегот на внимание е краток, а разбирањето, објаснувањето и апсорпцијата на информации бара целосен ангажман на наставникот – индивидуален пристап кој е тешко да се постигне со поголеми групи.
Курсот Soon to School обезбедува сеопфатна обука за математика, пишување, читање, логика и когнитивен развој. Повеќето од младите ученици на Јаременко се деца на раселени семејства. Наставата се одржува два пати неделно, а целта е детето во рок од 2,5 месеци да ги стекне сите потребни знаења и вештини за прво одделение.
„Родителите можеби ќе се справат сами, но дома, тие се’ уште се мама и тато“, објаснува Јаременко. „Децата ги гледаат како старатели, а не како воспитувачи. Родителите можеби не секогаш знаат како методично да подучуваат пишување или аритметика“.
Покрај тоа, часовите им даваат на децата можност да комуницираат со врсниците, да научат тимска работа и да развијат социјални вештини – сè што им недостасува толку многу поради тековната војна. Тие стекнуваат знаења во средина на здрава конкуренција, која поттикнува раст и развој.
Јаременко смета дека „детето не е сад што треба да се полни, туку факел што треба да се запали“. Оваа филозофија ги поткрепува нејзините методи на учење. Таа нагласува дека традиционалните пристапи како „седи и пишува, седи и чита, седи и брои“ се застарени за денешните деца, кои често се нарекуваат генерација Z.
„На нашите часови учиме преку игра. Секој ден започнува со вовед и поздрав, бидејќи ми е важно да го знам расположението на детето кога ќе пристигне. Без разлика дали има 12 или 28 деца, задолжително се пријавувам со секое од нив. дури и ако е само со знак „ми се допаѓа“ или „не ми се допаѓа““, објаснува Јаременко.
Таа, исто така, ги признава уникатните предизвици со кои се соочуваат децата од семејствата на ВРЛ, како што се социјализација, комуникација во нова средина и јазични бариери. Признавајќи дека секое дете е различно, таа користи различни методи за да го вклучи и да го олесни процесот на учење.
Јаременко вградува познати образовни алатки во нејзините часови, вклучувајќи го методот Монтесори, методот на Никитина, математичките геотабли, стапчињата Куизнер, таблите Сегуин и интерактивни табли. Таа ги прилагодува овие алатки за да одговараат на потребите на нејзините млади студенти. Ако гледа позитивни резултати, таа знае дека е на вистинскиот пат; ако не, таа брзо го прилагодува својот пристап.
„Јас само го работам она што го сакам и знам како да го правам“
Родителите и специјалистите во Центарот забележуваат дека децата кои посетуваат експресен курс добиваат доверба во своето знаење и вештини и стануваат подобри во искажувањето на своето мислење. Тие се добро подготвени за новите искуства што ќе ги донесе училиштето.
Наталија, бегалка од регионот Запорожје и мајка на 7-годишниот Тимофи, споделува:
„Мојот син посетува многу различни групи; секогаш морам да го охрабрувам.
Улијана, која има речиси 7 години, и нејзината мајка Катерина, се од регионот на Доњецк. Катерина вели:
„Улијана навистина ужива во курсот. Неодамна, таа дури и самата потпишала роденденска честитка за нејзиниот татко.“
Вера, мајка на 6-годишната Јарослава од Доњецк, забележува:
„Дома се мачев да ја заинтересирам ќерка ми да пишува или да препознава букви. Таа можеше да брои само до пет, сликаше боенки и „пишуваше“ брановидни линии. Благодарение на курсот, таа сега усно брои од 1 до 10 и напред и наназад, пишува бројки, решава едноставни математички задачи (како 1+3=4 или 4+1=5) и пишува букви и едноставни зборови (како мама, тато, шума, мир Таа може да ги прекрши зборовите во слогови и да даде целосни). одговори на прашања“.
Почнувајќи од средината на септември, огранокот на Ужхород на SOS Dytyachi Mistechka Украина започна нов курс за подготовка за училиште за децата кои ќе влезат во училиште во 2025 година. Овој напреден курс ќе трае 10 месеци.
„Посветени сме да ги поддржуваме децата на нашата земја. Нашата цел е да негуваме образовани, креативни, прогресивни, патриотски и издржливи идни лидери! вели Јаременко.
За родителите кои ги подготвуваат своите деца за прво одделение, наставникот ги нуди овие практични совети:
Поттикнување на возбуда: Создадете средина каде што училиштето ќе се гледа како на возбудливо место полно со интересни и корисни работи за учење.
Охрабрувајте, не критикувајте: Фокусирајте се на славење мали победи наместо да се карате за грешките. Грешките се природен дел од процесот на учење.
Вклучете се во разговор: Редовно разговарајте со вашето дете за неговите искуства и интереси. Вклучувањето во дискусии помага во развојот на говорот и покажува дека сте заинтересирани за нивните мисли.
Читајте заедно: Читањето нека стане секојдневна навика. Ова помага при дикцијата, изговорот и меморијата и ги изострува говорните вештини.
Почитувајте ја индивидуалноста: Препознајте го и почитувајте го уникатниот темперамент, потреби и интереси на вашето дете.
Овие пристапи ќе помогнат да се подготват децата за успешна транзиција во училишниот живот.
Овој текст е преземен од украинскиот медиум Рубрика
Фотографии од Рубрика
Powered by TechSoup Network’s Digital Activism Program