Во објавениот Извештај за напредок на Македонија, Европската комисија очекувано, најголеми забелешки има за работата во областа правосудство, случувањата во Судскиот совет, политичкото влијание, борба против корупцијата, која останува широко распоространета, (зло)употребата на „европското знаме“ во донесување на законите и слободата на изразување. Состојбата во затворите е страшна. А Надворешниот надзорен механизам за полицијата, вклучително и затворската полиција, сè уште не е целосно функционален
Во продолжение делови од Извештајот со клучните наоди:
Правосудство:
Нема напредок во однос на судството во текот на извештајниот период. Судскиот совет треба да се залага за заштита на интегритетот и независноста на судиите и институциите и треба да се спротивстави на секое надворешно влијание. Контроверзното разрешување на претседателот на Судскиот совет предизвика загриженост за несоодветно политичко влијание. Доцни усвојувањето на новата стратегија за реформи во правосудството, чија цел е подобрување на работата на институциите. Напредокот во спроведувањето на стратегиите за човечки ресурси за судството и обвинителството беше ограничен. Недостигот на мерки за справување со влијанието на пензионирањето влијаеше на ефикасноста. Повеќето унапредувања за повисоките судови се соочија со дополнителни одложувања. Продолжи работата на надградба на автоматизираниот информациски систем за управување со судски предмети за случајна распределба на предметите во судовите. Сличен систем беше воведен и во Јавното обвинителство.
Борба против корупција:
Не беше постигнат напредок. Корупцијата останува распространета во многу области и е загрижувачко прашање. Се зголемија одложувањата и пресвртите во судењата на случаите на корупција на високо ниво, што резултираше некои случаи да застарат. Кривичниот законик е изменет по забрзана собраниска постапка. Максималните законски казни за конкретни кривични дела поврзани со корупција беа намалени, што имаше импликации врз примената на застареноста и влијаеше, стопираше или дури прекина голем број случаи на корупција на високо ниво, вклучително и од поранешното Специјално јавно обвинителство ( СЈО). Амандманите, исто така, ја попречуваат способноста на властите да ги истражуваат и гонат таквите прекршоци. Ова е прашање на сериозна загриженост.
Политичките критериуми:
Работата на парламентот беше нарушена со политичка поларизација, која дополнително се продлабочи, одложувајќи го усвојувањето на многу реформски закони и важни назначувања. Процесот на преговори за пристапување во ЕУ бара широк консензус од главните политички партии. Сите партии треба да почнат да се вклучат во конструктивна и инклузивна политичка дебата, за да се зајакне улогата на Парламентот.
Прекумерна, а понекогаш и несоодветна употреба на брзите процедури и на процедурата за „знамето на ЕУ“, во некои случаи поради недостаток на консултации и лошо планирање на законодавниот календар. „Знамето на ЕУ“ треба да се користи кога е директно поврзано со усвојувањето на закони чија главна цел е усогласување со правото на ЕУ , а не за кратка јавна дебата за важни прашања.
Не беше постигнат напредок за решавање и имплементација на извонредните препораки од Канцеларијата за демократски институции и човекови права на ОБСЕ и Венецијанската комисија.
Реформи во јавната администрација:
Законодавството сè уште не ги прифатило препораките на Државната комисија за спречување на корупцијата за непотизам, кронизам и политичко влијание при регрутирањето на вработените во јавниот сектор и при назначувањето членови на надзорните и управните одбори. Подобрувањата во отчетноста во јавната администрација се поткопани со неусвојувањето на новиот Закон за државна организација. Тековни се напорите за подобрување на испораката на услуги за граѓаните и бизнисите.
Заштита на основните права:
Состојбата во затворите се’ уште е страшна. Препораките дадени од Европскиот комитет за спречување на тортура за третман на притворени и осудени лица не беа адресирани, што предизвикува сериозна загриженост. Условите за притвор треба да се подобрат со најголема итност.
Надворешниот надзорен механизам за полицијата, вклучително и затворската полиција, сè уште не е целосно функционален, а тројцата претставници на ГО допрва треба да бидат избрани од Собранието.
Слободата на изразување:
Генерално, постигна ограничен напредок.
Сепак, забележани се голем број напади, закани и одредено застрашувачко однесување кон новинарите. Потребна е поголема транспарентност во однос на медиумското рекламирање од страна на државните институции и политичките партии. Потребна е реформа на јавниот радиодифузен сервис за да се зајакне неговата независност, професионални стандарди и финансиска одржливост. Од декември 2018 година, Парламентот го одложува назначувањето на програмскиот совет на јавниот радиодифузен сервис и советот на регулаторот за медиуми. Условите за работа на новинарите остануваат предизвикувачки.
Економските критериуми
Пазарот на трудот покажа одредено подобрување, но структурните проблеми опстојуваат, вклучително и високата младинска и долгорочна невработеност и големиот јаз меѓу половите. Деловното опкружување продолжи да биде попречено од големата големина на неформалната економија, бавниот напредок во рационализацијата на парафискалните давачки и нетранспарентниот и неефикасен режим на државна помош.
Повеќе на линкот.