„Рубрика“ ја раскажува приказната за првите курсеви во Украина за жени кои сакаат да возат камиони и патувањето на оние кои ги завршиле и бараат нова кариера. Во овој текст, ќе дознаете што учат на часовите, дали работата е тешка и дали работодавците се подготвени да вработат жени возачи на камиони.
Што е проблемот?
„Треба да ја обновиме и обнови Украина денес“ – овие зборови звучеа во Стокхолм во есента 2023 година. Потребата да се поддржи земјата, која е загрозена од целосната војна на Русија од 2022 година, кон закрепнување ја инспирираше идејата за првиот Шведски проект, Reskilling Ukraine. Целта на проектот е да помогне во обновата на Украина преку образовни програми, кои обезбедуваат нови вештини и квалификации за да се задоволат актуелните предизвици и потреби на општеството за време и по војната.
„Спроведовме детална студија на различни области и откривме дека побарувачката за возачи на камиони и возачи на автобуси секојдневно се зголемува во Украина “, вели Олександра Панасиук, координатор на програмата за Reskilling Ukraine.
„Многу мажи ја бранат земјата, вклучително и оние кои работат како возачи на големи возила. И приватните и јавните претпријатија чувствуваат недостиг од возачи. Возачите на камиони се од суштинско значење за одржување на критичната инфраструктура и деловните операции“, се аргументите на Панасиук.
Тимот на проектот, исто така, забележа дека повеќе жени се невработени отколку мажи – статистиката покажува дека околу 70% од невработените во Украина се жени.
Кое е решението?
The Reskilling Ukraine одлучи да им даде можност на Украинките да се преквалификуваат, да научат нова професија, да најдат вработување, да заработат пари и да придонесат за земјата. Курсот за возење „Reskilling Украина“ за жени е бесплатна програма за обука која им овозможува на жените да станат возачи на камиони, а исто така да научат да возат патнички автобуси . Шведската непрофитна организација Beredskapslyftet го спроведува проектот во партнерство со Scania Украина. Сканија претходно имаше слична програма за обука на жени во Аргентина, па нивното искуство беше многу корисно.
Како функционира? Како е да се стане жена возач на камион во Украина?
Теоретска настава на курсот за преквалификација OnTrack за жени. Фотографија од архивата на Reskilling Ukraina.
Како дел од проектот, Украинките можат да земат бесплатни теоретски и практични часови за возење за да го положат тестот за возачка дозвола Ц и Д категорија. Обуката се одвива во регионите Киев и Тернопил.
Генерално, проектот нуди две програми за обука: OnTrack: Програма за преквалификација на возачи на камиони (за камиони со тежина поголема од 7,5 тони); BusDrive: Програма за преквалификација на возачи на автобуси.
Курсевите вклучуваат и теоретски и практични делови. Теоретскиот дел се изведува онлајн, а практичниот дел се одвива во главниот град на Украина Киев или во западниот град Тернопил . За време на обуката, организаторите ги покриваат и трошоците за хотелско сместување, оброци и превоз до локациите за обука.
Учесниците во проектот добиваат дозвола од категорија Ц. Фотографија од архивата Reskilling Ukraina
Барањата за кандидатите се возачка дозвола Б категорија, најмалку три години возачко искуство и полагање краток тест со десет прашања за сообраќајните правила.
„Имаме приоритетни групи на жени со кои работиме. Посветуваме посебно внимание на внатрешно раселените жени и оние кои имаат војници, ветерани или починати бранители во нивните семејства . Жените над 50 години се исто така приоритетна група“, вели Викторија Посиева, Reskilling. Украински менаџер за комуникации. “Среќни сме што работиме со женски ветерани, поранешни војници и самохрани мајки. Тоа се групите жени на кои им е потребна дополнителна поддршка. Сепак, најважниот фактор за нас при изборот на учесниците е мотивацијата да ја сменат својата професија и да почнат да работат како Возач на автобус или камион Секоја жена во Украина може да стане наш учесник“.
„Најважно е што можеме да им помогнеме на жените да се преквалификуваат и да почнат да работат во транспортот. Сите сме обединети од желбата да им помогнеме на што е можно повеќе жени да ја откријат новата професија на возачот“, вели Олександра Панасиук. Таа ја организира обуката за да обезбеди секој учесник да има најдобро можно искуство во проектот.
Дали навистина функционира?
Од почетокот на проектот, Украинките поднеле 210 апликации за курсот BusDrive и повеќе од 1.000 за курсот OnTrack (возење камион).
Викторија Посиева објаснува дека жените имаат многу причини да станат возачи на камиони – некои сакаат да и помогнат на земјата, а други сакаат да ја сменат кариерата и да започнат нов професионален пат. Проектот вклучува и жени кои од различни причини не можат да се вратат на претходните работни места. Иницијативата им помага да научат нова професија и обезбедува поддршка за кариера и менторство откако ќе ја завршат обуката и ќе добијат нова возачка дозвола.
Покрај возењето, учесниците се подложени на обука за предболничка помош за да можат да спасат животи во случај на несреќа. Тие исто така ги посетуваат логистичките центри и компаниите како ОККО, Фози Груп, Транс Логистикс, Хави итн.
Мотивација, можности и еднакви права
Ана Јашна е дипломиран на курсот OnTrack. По образование е инженер за животна средина, а по професија сметководител. Од почетокот на војната, таа е активно вклучена во волонтерска работа, вклучително и превоз на возила до и од борбената зона за поправки. Ана вели дека долго време размислувала да добие возачка дозвола за камион.
„Најудобно се чувствувам зад воланот. Сепак, реакциите од другите и нивните предрасуди се разликуваа – од „Зошто ви треба ова? до „Ова не е женска работа“. Но, тоа не ме спречи бидејќи се сеќавам на времињата кога учев да возам автомобил, луѓето со сомнеж гледаа и на девојки зад воланот, но времињата се сменија, а сега никој не се чуди кога ќе види девојка. Возењето сигурен сум дека и жените возачи на камиони нема да бидат изненадувачки феномен, особено затоа што тоа е веќе вообичаено во некои земји , со оглед на војната во нашата земја“, вели Ана Јашна. .
Ана објаснува дека возењето камион не е лесно бидејќи бара повеќе од само возачки вештини. На пример, за да подигнете кабина на тежок камион, треба да ги користите рацете: „Мислев дека тоа е направено само со едно копче“, се смее Ана.
Обезбедувањето товар е исто така предизвик – бара познавање на физиката, силата и издржливоста. Но, според Ана, Украинките можат да се справат со се.
„Нашите инструктори за возење велат дека жените се поодговорни и полесни за подучување“, вели Ана Јашна. „Со решителност и желба можеме да ги надминеме пречките и професионалните бариери и да станеме најдобри во нашата област“, додава.
Јана Захожа зад воланот на камион Scania. Фотографија од архивата на Јана
Јана Захожа е нутриционист по професија. Таа не планира целосно да ја напушти својата професија туку има намера да ја комбинира со возење камион. Јана ги научи основите на возењето како тинејџер.
„Татко ми е многу вешт возач, камионџија на долги релации со огромно искуство, вештини и знаење. Од него ја добив мојата силна основа. него“, споделува Јана.
За време на војната, таа исто така превезувала возила за украинските вооружени сили од странство и на крајот се нашла дека ѝ треба повисока категорија за возачка дозвола.
Јана Захожа верува дека полот не е важен кога станува збор за возење камион. Во тоа се уверила за време на проектот, каде запознала жени со поголемо искуство од некои мажи.
„ Мислам дека идејата за „машки“ и „женски“ професии е предрасуда од минатото. Постои професија, и има луѓе кои можат или знаат или сакаат да го прават тоа. За споредба, некои мажи работат во индустријата за убавина, односно потребата е релативна“!, вели Јана Захоја.
Јана планира да продолжи; наскоро, таа сака да добие лиценца CE категорија (за камион со приколка) за да има уште повеќе можности.
„Возењето камион може да се комбинира со грижа за децата и поминување време со семејството. Тоа е само уште една можност што се отвори за жените поради процесите што се случуваат во Украина“, коментира Викторија Посиева, менаџер за комуникации на проектот.
„Европските земји веќе го поминаа овој пат и знаеме дека е можно слободно да се избираат професии „по ваш вкус“ без разлика на пол, место на живеење или претходно искуство“, вели Посиева.
Според неа, проектот има за цел не само да ги обучи и преквалификува жените, туку и да придонесе во образовните напори во општеството за намалување на родовата нерамнотежа во одредени професионални области.
Дали работодавците се подготвени да видат жени како возат камиони?
„ Имаме голема побарувачка од работодавците за женски возачи на камиони. Многу од нив се подготвени да вработат жени, со сертификат од проектот“, вели Викторија Посиева. Работодавачите разбираат дека ова не е само деловно прашање, туку и прашање на одржување на критичната инфраструктура и економијата на Украина.
Викторија забележува дека реакциите на публиката и на Украинците за лансирањето на проектот биле главно позитивни. Општеството е подготвено за промени и ја разбира важноста на прашањето.
„Имаме контакти со големите работодавачи создавајќи програми за адаптација за жените кои влегуваат во професијата. Ова вклучува нов процес на вградување, прилагодување на распоредот за работа и времето на работа на жените возачи. Тие се исто така подготвени да платат за дополнителна обука за возачите да добијат други дозволи, да понудат платена пракса и да обезбедат целосни програми за адаптација на работното место. Тие создаваат нови соблекувални и автоматизираат различни процеси во нивните капацитети за жените да можат да работат удобно и без здравствени ризици“, вели Викторија Посиева.
Учесниците на курсот OnTrack кои го обиколуваат објектот на Fozzy Group. Фотографија од архивата на Ана Јашна
Една од компаниите, кои веќе вработија жени возачи е Fozzy Group, една од најголемите трговски индустриски групи во Украина. Две жени се приклучија на компанијата пред неколку месеци. Некогаш биле возачи на такси и тролејбуси, а сега возат камиони Сканија од 10 тони.
„Преквалификувањето на Украина е значаен проект. Прво, тоа им помага на украинските бизниси и на нашето општество да ја надминат кризата на човечкиот капитал. Програмата им овозможува на жените да се преквалификуваат за професии што се бараат или да стекнат нови“, изјави Лиубов Украинатс, директор за човечки ресурси на Silpo, the Fozzy, групен синџир на супермаркети. „Второ, тоа е одлична соработка за нас. Ги споделуваме нашите искуства со учесниците во програмата, организираме отворени денови и ги запознаваме со нашата компанија. Како резултат на тоа, жените знаат дека имаат потенцијално работно место со добри услови доколку започнат возачка кариера после тренинг“, додава Украинитс.
Според Лиубов Украинатс, компанијата е веќе во контакт со сите учесници на курсот OnTrack и со задоволство ќе ги види како се придружуваат по дипломирањето.
Што ги спречува жените да станат возачи на камиони или автобуси?
Стравот од непознатото и судењето од другите зошто некој би избрал да вози автобус или камион се значајни прашања. Друг проблем е тоа што возењето камион вклучува товарање и истоварање.
„Ова зависи од работодавецот. Некои компании ги раздвојуваат овие улоги, но други сè уште ги комбинираат. Не секој може да се справи со кревање тешки предмети. Не се работи само за тоа да се биде маж или жена, туку и до физичките способности“, објаснуваат претставниците на проектот.
Колку жени ги завршиле курсевите и кога можат да се приклучат и други?
Досега, 66 жени ја завршија обуката – четири групи дипломци во Киев и една во Тернопил – и над 100 се запишани во летните групи. На почетокот на јуни, првата група за обука на возачи на автобуси во Тернопил започна со практични часови.
Со проектот се планира да се преквалификуваат 300 жени за возачи на автобуси и камиони до крајот на годината. Организаторите се надеваат дека ќе продолжат и ќе го прошират проектот до 2025 година.
„Секоја од нашите дипломирани е храбра, паметна и решителна жена која истражува нова професија и покрај сè. Ние сме горди на нив и тие се нашата најголема мотивација да продолжиме да работиме и да правиме повеќе за нив и Украина“,велат претставниците на Reskilling Ukraine.
Овој текст е преземен од украинскиот медиум Рубрика
Фотографии од Фотографија од архивата на Ана Јашна
Powered by TechSoup Network’s Digital Activism Program