На кој начин технологијата влијае на развојот на мозокот на нашите деца и што треба итно да се промени во воспитувањето и образованието? За ова на телевизијата К1 во Србија зборуваше д-р Ранко Рајовиќ, специјалист по интерна медицина, магистер по неврофизиологија, автор на програмата НТЦ што ја предава во Словенија и основач на Менса во регионот, пренесува мондо.рс.
„Мозокот на нашите деца станува поинаков. Наставниците и воспитувачите долги години предупредуваат дека секоја нова генерација што ќе пристигне во прво одделение е малку послаба од претходната“, вели д-р Рајовиќ во „Уранко“.
„Тие се моторично послаби, со послабо општо знаење, посебични се, емпатијата им е послаба. Имаше идеја да се применат истражувања од медицинско знаење во практична педагогија. Ние во медицината добиваме одговори што се случува во мозокот на нашите деца, ние не бевме подготвени за ова што се случи во ОУ „Владислав Рибникар“, иако веќе се виде дека нешто не е во ред со однесувањето на децата со години. Насилството меѓу врсниците е во пораст низ цела централна Европа. Вчера во Словенија беше објавен текст дека Постојат незамисливи нивоа на насилство од врсници, што никогаш не било, не било.
Д-р Рајовиќ смета дека не можеме да ги обвинуваме само интернетот и реалните шоуа, бидејќи се заедно влијае на однесувањето на детето.
„Ќе почнеме прво со родителите, тие се најодговорни. Првата средина за детето се родителите. Околината е 100% важна за развојот на детето. Порано се зборуваше дека 50% е генетика, а 50% е животната средина, но тоа не е точно. Генетиката е 100% потенцијал, но развојот на потенцијалот зависи 100% од животната средина“, рече тој и истакна: „Прво, имаме прекумерна заштита, тоа е социолошки феномен. За да ја објаснам реакцијата на родителите, на пример мајките, морам да ги објаснам хормоните, затоа што тие не контролираат, значи и на нашето однесување.Кога мајката раѓа бебе, таа добива огромни количини на хормонот окситоцин, тоа е љубовниот хормон. Биологијата го направи тоа така што мајката го штити бебето. Ако бебето плаче, кој оди прв да го види – мама или тато? Па мамо. Бебето станува – кој прв скока? Мамо повторно. Окситоцинот ја контролира мајката, па затоа доаѓа прекумерната заштита и тато е тука за да ја неутрализира. Порано мама имаше две, три или десет деца, па тоа не се гледаше. Изгледа дека го сакаме најдоброто за нашето дете.
Д-р Рајовиќ во „Уранка“ истакна некои од грешките што ги прават родителите при растењето на бебето. „Првата грешка: се купува розова соба за ќерките, а сини за синовите. Давајте контрасти, бебето првите 30 дена не види ништо.. Втората грешка е типична за тоа е мајката да го притисне бебето на гради и тоа е најзаштитената поза, среќа има татко што го врти бебето во раце.Глава што не мрда нема поврзување на рамената и нозете, држете ја главата на бебето, но не ја фиксирајте, важно е поради стимулот.Заштита на детето е добро, но презаштитата не е. На овој начин, мозокот прима помалку импулси, а некои регии се намалуваат. тоа е веќе забележано во невромедицината. Ерих Фром минатиот век напиша дека ова е дел од потрошувачкиот менталитет, а ние имаме деца кои живеат „со отворена уста“. Најдобри патики, играчки… Детето учи да го има најдобро, не знае што значи да чека. Ако детето не може да направи нешто, во пубертетот се соочуваме со проблеми: фрустрација, прагот на толеранција е нула… Вака го воспитуваме детето“, додаде тој. .
Тој истакна дека родителите бараат успех од своето дете и затоа детето оди на една, три или пет активности. “Детето е како мал робот кој прави работи наоколу, а мозокот на тоа дете работи поинаку и не може да издржи. Децата трпат затоа што ги сакаат мама и тато, да не ги разочараат. Детето има специфичен мозок кој работи на тета бранови, што значи дека мора да живее, гледа, проверува и навлегува во длабоките региони на мозокот Петгодишно дете е на прозорецот и гледа во птица која слета, зеде неколку зрна и одлета, трае тоа во детето и се сеќава на секој детал, му е врежан во мозокот“, рече тој за телевизијата К1 и додаде:
„Порано детето беше таму, можевме да го видиме во собата, заради физичка безбедност. , но денес детето добива таблет и компјутер и влегува во непознат свет Седум години истражував со помладите одделенија од основно училиште во Србија, Словенија, Италија и Хрватска. Дури тогаш 50 проценти од нашите ученици трошеа четири до пет часа на мобилни телефони.
Ги преместија игралиштата и парковите на телефонот и еве што се случува“, изјави д-р Ранко Рајовиќ во „Уранко“.
За виртуелниот свет денеска зборуваше и д-р Ранко Рајовиќ кој истакна дека не сме учеле да одиме во виртуелниот свет.
„Мислам дека ставовите на психијатријата, психологијата и педагогијата ќе треба да се сменат затоа што немавме такви работи. Тој свет, кој е важен за развојот на мозокот, се претвори во свет на агресија. не се гледа се како обвинување на Интернет, има корисни работи таму, но нашите деца не одат на тие страници. Тие одат таму каде што има негативна содржина, агресија и кога ќе влезат во тој виртуелен свет, мозокот го обработува тоа. Знаеме дека е измислен, но мозокот реагира на тоа. Буквално имаме намалени мозочни региони. Лимбичкиот систем кој учествува во реакцијата на она што е добро, а што не е, контролата на емоциите е намаленоакај нашите десетгодишни деца во однос на постарите генерации и тоа е голем проблем. Мора да ја адаптираме околината, не можеме да дозволиме детето да си ја најде средината. Има многу добри деца, но има екстреми кои никогаш не биле.
Лекарот посочува дека децата во виртуелниот свет убиваат луѓе и им ги кинат главите“, нагласи тој.
„Овие стануваат деца без емпатија. Мозокот е поставен да прима и обработува информации. Пред 100 години, едно дете доби две важни информации во текот на еден ден, дојде баба или подготвуваме штала или овца избега во шумата и одиме да ја бараме.Потоа се појави радиото, па малку се зголеми количината на информации, па телевизијата…Поголеми линии на информации, поголема драма, па потоа интернет.Прво беше на компјутер, сега е интегриран во телефонот, сега не се десет информации туку река информации. Би го забранил телефонот до четврто одделение, бидејќи нема корист, само штета. Уште подолго, но никој не ме слуша“, додаде тој.
Докторот вели дека тогаш мозокот се брани од река информации, така што отапува.
„Тогаш некој ми вели дека времињата се различни, но ќе изгубиме деца поради тој став. Во реката од информации мозокот се вкочанува. Вистинскиот развој на мозокот е детската игра, тие трчаат и се дружат, тоа е вистинска социјализација – дружење Игрите го намалуваат динамичното сместување на окото, тоа ќе има проблем со концентрацијата и читањето, го намалува хипокампусот (делот од мозокот одговорен за меморија и учење) и базалните ганглии (делот од мозокот одговорен за трчање и скокање).Интернетот е штетен затоа што децата ги гледаат најдобрите патики и јакни и ги принудуваат родителите да ги купат, а кутрите родители мораат да му станат робови на детето“, вели Рајовиќ.
Доктор Рајовиќ изјави дека момчето кое пукало во другарите и училишниот чувар во основното училиште „Владислав Рибникар“ делувало како машина.
„Целиот развој на детето е емотивен и емпатичен развој, воспитување, не само знаење. Тоа дете се однесуваше како машина, планираше и црташе, ова укажува на целосен недостаток на емпатија. Имаше деца кои го поддржуваа ова и правеа шеги на социјалните мрежи.Тоа го прават без никаква емпатија, тоа се стопира прво со родителите, нема презаштита и уживање. Доситеј Обрадовиќ рече дека децата треба да се научат на љубезност и емпатија бидејќи се зависи од тоа.Што ќе правиме со децата без емпатија? Ова момче мисли дека е добра задача, тој е машина за убивање“, вели д-р Рајовиќ за К1 и нагласи „Лајковите се несреќа. Насилството на врсниците е поврзано со лајкови, бидејќи кога ќе го снимаат добиваат лајкови. За жал детето чие име не можам да го спомнам е тренд, само другите деца немаат пушки. Имаме се повеќе такви деца, тоа се екстремни примери“, заклучи тој.