Кој живее во малата европска земја Луксембург има бесплатен јавен превоз веќе три години, пишува euronews.
Не е чудно што на тригодишнината од очигледно многу скапата јавна иницијатива, речиси сите што користат трамваи, автобуси и возови во малата држава на ЕУ велат дека се задоволни.
„Бидејќи е бесплатно, полесно е брзо да се донесе одлука, да се избере помеѓу јавен или сопствен превоз. Тоа значи дека е многу позитивно за животната средина и практично“, вели човек кој чека трамвај во градот Луксембург.
Тоа што си богат и имаш мала популација помага, се разбира. Има само околу 640.000 граѓани и секој од нив, во однос на БДП по глава на жител, вреди околу 99.900 евра годишно според најновите податоци на Светска банка од 2021 година. Споредете го тоа со просекот на секој граѓанин во соседна Франција со само 35.200 евра годишно.
Како што можеби претпоставувате, бесплатниот превоз има своја цена; Парите на даночните обврзници на крајот го финансираат – но тоа го прави поправедно, објаснува министерот за мобилност и јавни работи.
Има поголема правичност во ова бидејќи оние кои плаќаат мал данок плаќаат ништо или многу малку во овој систем, тој навистина е бесплатен. А оние кои плаќаат повисоки даноци, очигледно, имаат цена која може да биде малку повисока“, вели Франсоа Бауш.
Луксембург исто така го промовира како начин за борба против загадувањето и климатските промени со тоа што ќе ги натера луѓето да се префрлат од автомобили на возови и автобуси.
Но, засега, автомобилите се уште се најдобри, иако некои Луксембуржани веќе го гледаат бесплатниот превоз како право, а не како дарежлив подарок од владата.
„Ова им овозможува на сите жители на пограничните области, особено на оние од Белгија, Германија и Франција, лесно да патуваат. И тоа е исто така добра форма на слобода. Тоа не е случај во Франција. Има помалку контролори, помалку мака“, вели друг среќен корисник на трамвај.